Pārlekt uz galveno saturu

DESMIT “TĪKLOŠANĀS” KĻŪDAS

DESMIT “TĪKLOŠANĀS” KĻŪDAS

Lojālākie sadarbības partneri ir tie, ar kuriem uzņēmējs ir soli tālāk par formālām “pērc-pārdod” attiecībām. Tīklošanās mērķis ir spert “soli tālāk”, izveidojot abpusēji izdevīgas biznesa attiecības. Daudzi šo vērtīgo rīku izmanto nepareizi.

Veidojot un piedaloties tīklošanās pasākumos lielākajā Latvijas uzņēmēju biedrībā jau vairāk nekā 5 gadus, redzu kļūdas, kas atkārtojas katrā pasākumā. Ja vismaz 3 zemāk redzamās kļūdas attiecas uz Tevi, iepazīsties ar pievienotajiem ieteikumiem, lai uzlabotu tīklošanās pieredzi gan sev, gan citiem, un veiksmīgi sasniegtu tīklošanās mērķi.

ES IERODOS, LAI “SAVĀKTU VIZĪTKARTES”

Tīklošanās Kļūdu-Kļūda. Ļoti labi ir redzams, ka “vizītkaršu medniekam” neinteresē citi pasākuma dalībnieki, un viņš ir ieradies tikai savākt vizītkartes “aukstajiem zvaniem”. Es nesaku, ka vizītkaršu savākšana nav efektīva. Iegūstot 40 vizītkartes un veicot 40 aukstos zvanus, noteikti ir iespējami darījumi. Tomēr, tīklošanās mērķis ir cits – ilgtermiņa abpusēji izdevīgu biznesa attiecību veidošana.

Ieteikums. “Vizītkaršu mednieks” pasākuma laikā veido uzņēmuma tēlu, liekot noprast, ka uzņēmumam interesē ātri darījumi, nevis klientu ilgtermiņa labklājība. Pirms sūti uz pasākumu “vizītkaršu mednieku” – padomā divreiz.

ES NEMĀKU ĪSI UN SAPROTAMI PASTĀSTĪT PAR SAVU UZŅĒMUMU

Neskaitāmas reizes pasākumos ir dzirdētas uzņēmēju pašprezentācijas pēc kurām nav skaidrs ne kā uzņēmēju sauc (jo vārds tiek klusi pie sevis nomurmināts), ne kādu uzņēmumu pārstāv (jo uzņēmuma nosaukums netiek minēts) ne ko dara, jo pakalpojuma izklāsts ir “raķešu zinātnes” līmenī. Īpaši tā notiek, publiski stāstot par sevi lielākai auditorijai.

Nepārproti, es neiesaku iestudēt prezentāciju ar labākajiem pārdošanas argumentiem, bet gan īsi un saprotami spēt atbildēt uz jautājumu “Ar ko Tu nodarbojies”, jo pat ja man konkrētais produkts vai pakalpojums nav vajadzīgs, iespējams, es zinu kādu, kuram ir.

Ieteikumi. Palūdz draugam vai paziņai, kurš neko nesaprot no Tavas nozares, lai uzklausa Tavu stāstījumu, un godīgi iedod atgriezenisko saiti, vai ir sapratis, ko Tu dari, un ko vajadzētu uzlabot. Palasi par “lifta runas” (elevator speech) veidošanu. Ja saproti, ka Tev ir tendence klāstīt sarežģītas tehniskas detaļas, stāstot par savu nodarbošanos, pārveido stāstāmo, atbildot uz jautājumu “Kādu problēmu es risinu cilvēkiem / biznesam?”.

ES IERODOS, BET “NETĪKLOJOS”

Jā, tā joprojām notiek. Cilvēks atnāk uz biznesa kontaktu veidošanas pasākumu, un, sažņaudzis rokā vīna glāzi, stāv stūrī ar “nenācmanklāt” sejas izteiksmi. Tīkloties nav viegli. Lielākā daļa nejūtas kā zivis ūdenī telpā, kas ir pilna ar svešiem cilvēkiem. Bet tieši tāpat kā ar visu citu, ar laiku praktizējot kļūst vieglāk.

Ietiekumi. Praktizē, praktizē, praktizē. Ja gribi pārbaudīt sevi ārpus biznesa vides, apmeklē improvizācijas meistarklasi.

ES NEPALIEKU UZ PASĀKUMA NEFORMĀLO DAĻU

Mums katram ir “dzīve pēc darba”. Jāizņem bērni no bērnudārza, jāpaspēj uz veikalu un mājās pirms sastrēgumiem, jāapmeklē teātris vai arī vienkārši ir slikts garastāvoklis un negribās redzēt citus cilvēkus. Bet jāatceras, ka biznesa kontaktu veidošanas pasākuma neformālajā daļā notiek īstā kontaktu veidošana.

Ieteikums. Ej uz tīklošanās pasākumu tad, kad vari atlikt “pēcdarba” lietas.

ES PAVADU LAIKU AR PAZĪSTAMIEM CILVĒKIEM

Es ierodos uz pasākumu divatā vai arī pavadu laiku ar pasākumā satiktiem, iepriekš pazīstamiem cilvēkiem. Lai arī laba laika pavadīšana ir biznesa kontaktu veidošanas pasākuma sastāvdaļa, tāds nav galvenais piedalīšanās mērķis.

Ieteikums. Ja apmeklē pasākumu ar mērķi veidot biznesa kontaktus, ierodies viens(a), lai nebūtu kārdinājums vienkārši labi pavadīt laiku, bet veidot biznesa kontaktus.

ES “UZSĒŽOS UZ DVĒSELES” VIENAM PASĀKUMA DALĪBNIEKAM

Cik bieži nav pieredzētas situācijas, kad bailīgs tīklotājs beidzot saņem drosmi ar kādu aprunāties, un pēc tam, priecīgs ka ir ieguvis sabiedroto, mēģina pavadīt kopā ar viņu visu atlikušo pasākumu.

Ieteikums. ”Nesēdi uz dvēseles” un nemēģini pārrunāt ar satikto cilvēku visu, kas uz sirds. Savukārt, ja esi “upura” lomā, tā arī godīgi pasaki, ka Tev bija prieks iepazīties, bet vēlies satikt vēl citus pasākuma dalībniekus.

ES IERODOS BEZ VIZĪTKARTĒM

Digitālajā laikmetā mums vajadzētu virzīties prom no papīra vizītkartēm, bet lielākoties tā vēl nav. Protams, vienmēr var apmainīties ar telefona numuriem, bet, ja vienā rokā ir vīna glāze, tas var izrādīties sarežģīti.

Ieteikums. Vismaz 3 dienas pirms pasākuma pārliecinies, vai Tev ir pietiekami daudz vizītkaršu, jo vizītkaršu drukas uzņēmums Tev nevarēs izpalīdzēt stundu pirms pasākuma.

ES DALU VIZĪTKARTES PA LABI UN PA KREISI

Maldīgs ir uzskats “ja mana vizītkarte nonāks pie īstā cilvēka, tas rezultēsies ar darījumu”. Iedomājies situāciju, kad uzņēmuma vadītājs pēc pasākuma apsēžas pie galda ar kaudzīti, kurā ir 30 vizītkartes, no kuru īpašniekiem viņš ir iepazinies ar pieciem. Iespēja, ka viņš piezvanīs Tev vai kādam citam no 25 neiepazītajiem vizītkaršu īpašniekiem ir tuvu nullei (ja vien viņš nav “vizītkaršu mednieks” aukstajiem zvaniem).

Ieteikums. Dod vizītkartes tikai tiem, ar kuriem tiešām iepazīsties.

ES STEIDZOS SATIKT VISUS

Tīklošanās pasākumā ar 40-50 dalībniekiem nav iespējams individuāli parunāt ar visiem. Nu vienkārši nav. Un arī nevajag, jo te atkal var rasties sajūta, ka Tev satiktais cilvēks neinteresē. Arī pats sevi noslīcināsi informācijas jūrā, un pēc pasākuma vairs neatcerēsies lielāko daļu cilvēku un sarunu.

Ieteikums. Labāk ir 5-10 kvalitatīvas sarunas, nekā 40 sasteigtas.

ES NEIEVĒROJU PASĀKUMA ĢĒRBŠANĀS STILU

Mūsdienās mēs atkāpjamies arvien tālāk no formālajām ģērbšanās normām, un daudziem ir uzskats, ka viņi ir tik daudz sasnieguši, ka ar savu ģērbšanās stilu vairs nevienam nekas nav jāpierāda. Tomēr jāatceras, ka “pirmais iespaids” joprojām strādā.

Esmu redzējusi gan rupjus ielūgumā norādītus “dresscode” pārkāpumus, gan situācijas, kur uz pilnīgi neformālu pasākumu cilvēks ir ieradies kā uz pieņemšanu pie prezidenta. Abos gadījumos pirmais iespaids ir vienlīdz slikts.

Atkāpes no formālā ģērbšanās stila manā ieskatā ir piedodamas radošo nozaru pārstāvjiem, kas šādā veidā demonstrē savu zīmolu (protams, arī tam ir robežas), nevis klasiska korporatīvā uzņēmuma pārstāvim.

Ieteikums. Ja neesi pārliecināts, kā ģērbties, piezvani pasākuma rīkotājam, kurš noteikti varēs sniegt atbildi uz šo jautājumu.

Ceru, ka ieguvi vērtīgas atziņas. Droši dalies ar rakstu ar citiem “tīklotājiem”, kuriem tas varētu noderēt!

Autore: Elīna Valdmane. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras konkurētspējas direktore ar pieredzi vairāk nekā 130 dažādos vietēja un starptautiska līmeņa tīklošanās pasākumos.

DESMIT TĪKLOŠANAS KĻŪDAS